Annuleren vliegticket

Annuleren van uw vlucht

In 2005 is er een Europese verordering van kracht welke de rechten van u, als passagier, regelen.  In dit reglement wordt ook uw recht beschreven als uw vlucht wordt geannuleerd.

1. Uw vlucht wordt geannuleerd

Als uw vlucht wordt geannuleerd dan krijgt u het geld van uw vliegticket terug. Daarnaast ontvangt u een vergoeding. Hieronder staat de vergoeding die u dan per persoon ontvangt per het aantal kilometers die u zou gaan vliegen.

Aantal kilometers Vergoeding per persoon
voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer € 250
voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer € 400
voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer € 600

Verder wordt er vergoed:

•   Eten en drinken;
•   hotelovernachting met vervoer van en naar het vliegveld;
•   twee telefoongesprekken;
•   telexberichten;
•   faxberichten of e-mails.

U krijgt een gratis vlucht naar het vliegveld waar u vandaan bent gekomen als:

•   als uw vlucht wordt geannuleerd op een vliegveld waar u bijvoorbeeld een tussenstop gaat maken;
•   als u niet verder kunt vliegen.

Redenen die de luchtvaartmaatschappij kan aanvoeren voor annulering zijn:

•   weersomstandigheden
•   stakingen van het personeel;
•   problemen met de luchtverkeersbeveiliging;
•   mechanische defecten of;
•   oorlog in het land van bestemming.

2. U annuleert uw vlucht zelf

Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten? Als de annuleringsvoorwaarden uitwijzen dat u een gedeelte of de gehele reissom/ vliegticket terugkrijgt, zit u goed. Een voorwaarde is natuurlijk wel dat u voldoet aan de daarin genoemde ‘redenen van annulering’.

Verder geldt: in de meeste gevallen zijn de kosten 100%, wat betekent dat er de teruggave van uw reissom niet mogelijk is. In dat geval bent u dus uw geld kwijt.

Onze tip is dan ook, als u een vliegticktet of reis gaat boeken, leest u dan eerst alle voorwaarden en de annuleringsvoorwaarden door. Vraag ook of een annuleringsverzekering nodig is. Dit laatste natuurlijk indien u op voorhand een vermoeden heeft dat de reis weleens niet zou kunnen doorgaan.

Werkt de luchtvaartmaatschappij niet mee?

Mocht het voorkomen dat u denkt dat u in uw recht staat, maar de luchtvaartmaatschappij werkt niet mee? Dan kunt u twee stappen ondernemen.

1. U kunt de kwestie voorleggen aan de Geschillencommissie.

2. U kunt uw klacht ook melden bij het meldpunt luchtvaartpassagiers van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).
De Inspectie Verkeer en Waterstaat is toezichthouder op de Europese verordening.  Let wel: dit is een flinke,  juridische stap. De inspectie lost uw probleem niet voor u op maar men begeleidt alleen. Voor een echte oplossing moet u naar de rechter of de bovenstaande Geschillencommissie.